گزارش تصویری نمایشگاه "موشن قجر" در گالری هنر ایران


http://onlineartgallery.ir/ufiles/photo_2017-10-09_13-09-09.jpg

به گزارش گالری آنلاین، گالری هنر ایران بیست و یکم مهرماه با حضور بهروز سیف الهی، نمایشگاه آثار نقاشی الهه سیروس تحت عنوان "موشن قجر" را افتتاح کرد.
گفتنی است کل مجموعه توسط آقای ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی خریداری شد.

در قسمتی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

(( در دوره قاجار شکل‌گیری دنیای نو ایران شروع شد. ولی معیارهای کهن همچنان ادامه داشت. از این رو نوعی چالش و کوشش درونی در جامعه‌ی ایران بین کهنه و نو، بین سنت و تجدد راه افتاد و جامعه‌ی ایرانی را به دو جناح مهم تقسیم کرد. در حقیقت نقاشی دوره افشاریه و زندیه برای نقاشی دوره قاجار در حکم نوعی کاتالیزور و گذرنامه و به منزله حلقه‌ای رابط بین دو دوره صفوی و قاجار بود هنرمند ایرانی در این دوره در معرض طوفانی از نوآوریها قرار گرفت. کشاکش تجدد و سنت در تمامی زمینه ها‌ی هنری بوجود آمد و هنرهای این دوره را تحت تأثیر قرار داد . از جمله هنرهایی که با استفاده ازچرم بوجود آمدند در ایجاد هنرهایی ازجمله: هنرسوخت، معرق، چرم و ادامه هنرهای دیگر مانند تجلید، مینیاتور،گل و مرغ چهره نگاری و شمایل نگاری بر روی چرم اثر گذار بود. .))

این نمایشگاه تا تاریخ بیست و هفتم مهرماه در گالری هنر ایران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، ضلع غربی تالار وحدت، شماره 19 دایر می باشد.

اثر میترا

مفهوم اثر میترا:

دریکی ازآثارم (میترا) ازخدایان هندی نیز الهام گرفته ام.قشرکم سوادهندوستان تاحدودی به مظهرمادی خداتوجه داشتندوآنهامعتقدبودندکه خدایان متعددمظاهرگوناگون همان خدای یکتاهستند.یکی از این خدایان،خدایان شیوااست،خدای فناونابودکننده ووحشت آور.شیوامعتقداست،که تمامی کائنات همواره درحال رقص جاودانه ای هستندواین رقص راایجادکرده وخودش به انجام این حرکات پرداخت که بسیاری ازحرکات یوگارادرخوددارد.ویک رقصنده باایمان هنگام انجام این حرکات به حالت خلسه رفته و به نوعی آرامش دست میابد و این رقص موجب نشاط وشادی روح وروان میشود.
باتوجه به اینکه درنقاشی قاجارشبیه سازی فدای میثاقهای زیبایی استعاری وجلال ووقار ظاهری میشود وافرادبیشتر به واسطه اشیائ معرفی میشوندوکوششی برای نمایش خصوصیات روانی آنهامشهودنیست،دراین اثرسعی کردم رقصنده رابه مفاهیم عرفانی (دررقص هندی) نزدیک کرده وبا استفاده ازتکراردستها وخطوط به تصویر بکشم.


مطالب مرتبط:

>> الهه سیروس نقاشی هایش را به گالری هنر ایران می برد [1396/7/17]

logo-samandehi